Vajadus vältida valet on kaasasündinud rike. Katre Ligi.

Saturday, December 17, 2011

Elektriauto - juba üsna vana leiutis


Electric Vehicle Co juurutas elektritakso New-York'is juba aastal 1896 ja  kolm aasta hiljem vuras neid linna peal juba üle 60-ne. Autod pidid parandama linna väljanägemist, sest taksotamine hobutranspordiga saastas silmnähtavalt linnatänavaid. Autosid tootev kompanii ei arvanud eraisikuid elektriauto vastu huvi tundvat, kuna eeldas teadmisi elektriasjadest. Kuid tarbijaid paelus elektriauto kasutamise lihtsus.

1900-ndal vuras teedel juba 4000 autot, kolmandik neist elektriväega, kolmandik auru jõul ja ülejäänud bensiinimootoril abil liikuvad. Elektriauto sai ruttu liikuma, erinevalt aurujõust ja ei saastanud niipalju kui bensiiniauto. Elektriautod sõitsid sel ajal ühe laadimisega keskmiselt 55 km.

Henri Ford alustas 1908-ndal 850 dollariliste Model T tootmisega, Võrdluseks maksis elektriauto sel ajal umbes 2000 dollarit. Fordi naine Clara ostis endale aga elektriauto, eelistades selle puhtust ja kasutamismugavust.

Algusest peale teadsid tootjad, et aku on probleemiks tarbijatele. 1910 hõigati välja, et Thomas Edison on leiutanud raudnikkelaku, "mis kestab kauem kui teie auto". Pliiakude asendamine nendega andis juba läbisõiduks 100 kuni 160 km. Kuid ka selline läbisõit tekitas ängistust. Ühes 1911 aasta ajakirjas nenditi, et" laadimispunktid peaksid olema hõlpsasti leitavad igas linnas, kui seal juhtub olema elektrivarustus".

20-ndatel leiutatud elektristarter bensiinimootoriga autodele pani mitte just kuigi puhta sisepõlemismootori puudustele läbi sõrmede vaatama ja kahekümnendate lõpuks oli elektriauto turult välja tõrjutud.

70-ndate naftahindade järsk tõus pani jällegi elektriauto peale mõtlema. 1996-ndal tõmbas GM katte EV1-el, mis sõitis ühe laadimisega 130 km. Autosid ainult renditi ja 2003 aastal võeti paljude kasutajate kurvastuseks teenistusest maha. Sellest autost tehti dokumentaalfilm "Who killed the Electric Car".

 2006-ndal  hakkas Tesla Motors valmistama Tesla Roadster'i hinnaga üle 100000 dollari tükk kuid lõpetas nendele tellimuste võtmise aastal 2011. Järgmise põlvkonna auto 250 km laadimissõiduga tuleb müügile 2012 ja hakkab  maksma  58000 dollarit.

Uue generatsiooni Nissan Leaf tuli müügile 2010 ja ühe laadimisega sõidab läbi 160 km nagu 100 aastat tagasigi, kuid maksab 35000 dollarit tükk.
http://www.npr.org/2011/11/21/142365346/timeline-the-100-year-history-of-the-electric-car

No comments:

Post a Comment